Een URL of Uniform Resource Locator is een volgens protocol gestructureerd digitaal adres dat naar gegevens verwijst. De meest gekende vormen van URL’s zijn de domeinnaam voor een website en een e-mailadres.
Een SEO-vriendelijke URL
Een SEO-vriendelijke URL is een URL die opgebouwd is op een voor mensen eenvoudige manier om te begrijpen. Door deze logische opbouw kunnen ook zoekrobots zoals die van Google beter begrijpen waar je pagina en website over gaan.
Neem nu de URL www.koffiebarhasselt.be/menu/ als voorbeeld, dit is een zeer begrijpbare URL. We zien direct dat de website gaat over een koffiebar in Hasselt en dat als we op de URL gaan doorklikken, dat we dan het menu voor dit bedrijf te zien gaan krijgen.
Een goede URL-structuur zorgt voor goede zoekresultaten
Nu je weet wat een URL is en je weet dat het belangrijk is om deze op een logische manier op te bouwen, kan je voor je website een URL-structuur gaan uitwerken.
Je kiest logische namen voor je belangrijkste pagina’s, bijvoorbeeld /menu/, /contact/, /parkeren/ en /kalender/.
Bij een grote website ga je nog verder vertakken. Het zou kunnen dat je verschillende soorten menu’s aanbiedt, laat dat dan ook blijken uit je URL. Een voorbeeld van een verder vertakte pagina-URL voor een vegetarisch menu zou dan zijn /menu/vegetarisch/.
Een combinatie van deze logische structuur en een vergelijkbare titel voor de pagina, zal je pagina sneller doen scoren voor het trefwoord waar je graag op gevonden wil worden.
Bij het linken door anderen naar je site zal men zich gaan baseren op de door jouw gekozen linkstructuur om de ankertekst voor de link naar je website te bepalen.
Als bijvoorbeeld een journalist van een krant als “Het Belang Van Limburg” een logische linknaam moet kiezen dan zal het waarschijnlijk “Vegetarische menu bij deze koffiebar in Hasselt” zijn (gebaseerd op het voorbeeld in de vorige paragraaf).
Hoe meer van dit soort links naar de URL van je vegetarische menu gaan linken, des te hoger die pagina in Google zal scoren. Je bouwt als het ware een autoriteit op het gebied van dat soort menu’s.
Voor er zoekmachines bestonden was dit een vergelijkbare manier om je bedrijf vindbaar te maken. Maar dan door mond-tot-mondreclame. Hoe meer mensen andere mensen aanraden om naar een bedrijf te gaan, hoe meer volk er over de vloer komt. Websites onderling werken op dezelfde manier.
Je URL vindbaar maken
Als je website gestructureerd en opgevuld is wil je natuurlijk dat zowel mensen als robots je pagina’s gaan vinden.
Voor klanten en gebruikers van je website is dat logisch. Je URL’s zullen toegankelijk zijn vanuit de navigatie op je website.
Voor robots moet je iets meer moeite doen, die gaan ook je website scannen net zoals een persoon dat zou doen maar om het de bots nog eenvoudiger te maken kan je een sitemap aanmaken en delen met bijvoorbeeld Google (via de Google Search Console). Op die manier kunnen de indexeerbots van Google, Bing en andere zoekmachines makkelijk in de gaten houden welke URL’s ze al kennen en welke eventueel nieuw zijn en gescand moeten worden.
Hulp bij het kiezen van de juiste URL’s
Twijfel je over de benamingen van je URL’s dan kan je door ons een SEO-audit laten doen. Je zal er meer uit leren dan enkel hoe je de structuur van je website kan verbeteren. Na het toepassen van de aandachtspunten die uit de audit zullen voortkomen zal je website gebruiksvriendelijker zijn, beter gestructureerd zijn, voor zowel mensen als robots, en zal je website hoger beginnen te scoren.