Pogo sticking is het door een gebruiker klikken tussen verschillende websites in de zoekresultaten tot de gebruiker de meeste complete informatie over een bepaald onderwerp vindt.
Een voorbeeld van pogo sticking
Het is belangrijk om een goede SEO strategie te hebben. Laten we er even van uit gaan dat je op zoek bent naar een SEO copywriter. Je zoekt in Google naar “SEO copywriter” maar het eerste resultaat is een uitleg over wat een copywriter is in plaats van dat je een SEO bureau vindt dat je met je copywriting kan helpen. Frustrerend … dus je klikt op de volgende in de zoekresultaten en eventueel op nog een volgende tot je de juiste copywriter bij je in de buurt gevonden hebt.
Waarom het belangrijk is pogo sticking te begrijpen
Het is belangrijk om goed te weten waar je doelgroep naar op zoek is, sta je op 1 in de zoekresultaten en krijg je hits maar resulteren deze hits niet in een klik naar de contactpagina dan is dat een teken dat je het verwachtingspatroon van de doelgroep niet inlast. De gebruiker verlaat je pagina en zal naar de volgende in de lijst gaan.
Hoe het probleem van pogo sticking aanpakken
Als je vermoed dat je leads verliest doordat je pagina niet optimaal is opgebouwd kan je beginnen met een SEO audit. Via een SEO audit kom je te weten wat je beste keywords zijn en wat deze keywords en de hits die ze opleveren voor je doen. Door een combinatie van SEO tools gaan we in kaart kunnen brengen welke pagina’s wel bezoekers trekken, maar niet verderlopen in een offerteaanvraag of telefoontje voor een afspraak.
Het oplossen van dit problemen kan op verschillende manieren. Één manier om dit op te lossen is bijvoorbeeld als er geen conversie naar je contactpagina is, om een extra knop te plaatsen boven of onderaan je pagina of nieuwsartikel. Op die manier kan een potentiële klant zonder veel na te denken direct een offerteaanvraag invullen en direct verder geholpen worden.
De steken die je concurrenten laten vallen opvangen door in te spelen op pogo sticking
Nu je pogo sticking beter begrijpt weet je ook dat je het in je voordeel kan gebruiken. Wie zijn je grootste concurrenten? Op welke keywords targetten ze? En heel belangrijk, lossen ze de verwachtingen van de zoeker in? Denk je van niet, zorg er dan voor dat je als alternatief onder je concurrenten zichtbaar bent. Op die manier kan je het pogo sticking gedrag van potentiële klanten gebruiken om klanten van je concurrenten af te snoepen.
Voor een SEO audit, content strategie of een pogo sticking analyse kan je steeds contact met ons opnemen. We gaan dan direct voor je aan de slag!