Categorieën
Reclame

Hoe werkt een reclamebureau?

Ben je op zoek naar een reclamebureau, maar weet je niet echt wat een reclamebureau voor je kan betekenen? We leggen het hier voor je uit.

Reclamebureaus leveren diensten voor het opzetten en managen van succesvolle reclamecampagnes. Deze diensten kan je opsplitsen in 4 categorieën:

  1. Klantbegeleiding
  2. Inkoop media
  3. Creatieve uitwerking
  4. Account planning of strategische planning

Klantbegeleiding

Om ervoor te zorgen dat je als klant waar voor je geld krijgt, zal het reclamebureau eerst een goed idee moeten krijgen vanwaar je bedrijf voor staat en waar het naartoe wil.

Het reclamebureau zal een audit maken van je onderneming en ieder onderdeel van het bedrijf in kaart brengen. Van product en proces tot personeel. De audit zal het reclamebureau in staat stellen een passend groeiplan voor je uit te werken. Aan de hand van de audit en het groeiplan zullen reclamecampagnes opgezet worden.

Inkoop media

Om je reclamecampagne tot uitvoering te brengen is het belangrijk om te bepalen welke mediakanalen je zal gebruiken om je boodschap af te leveren.

De voornaamste kanalen zijn tegenwoordig natuurlijk de digitale. Je kan met een vrij beperkt budget een aanzienlijk bereik realiseren. Een bijkomend voordeel van online reclame is dat alles meetbaar is. Als een kanaal voor jouw bedrijf niet rendabel is kan je die middelen gebruiken voor een kanaal dat meer rendement haalt.

Hoewel digitaal op dit moment de kroon spant kunnen offline campagnes ook nog altijd interessant zijn. Vooral als je op lokaal niveau werkt. Reclamepanelen langs belangrijke wegen staan vaak leeg of zijn beschikbaar voor een prikje. Het reclamebureau heeft partners die deze panelen voor je kunnen bekleden met je advertentie.

Creatieve uitwerking

Bij een reclamecampagne hoort ook een duidelijke identiteit. Heb je deze nog niet dan zal het reclamebureau die samen met je realiseren. Heb je wel al een herkenbare identiteit dan kan het interessant zijn om samen met de creatieve experts je identiteit een twist te geven om zo meer op te vallen.

Voor bepaalde campagnes zijn er tegenwoordig online acties vereist. Via tal van creatieve oplossingen kan je de band met je klanten enorm verbeteren. Het aanmaken van campagne specifieke webpagina’s zijn daarbij een handig instrument. Zo kan je makkelijk namen, e-mailadressen en offerteaanvragen verzamelen.

Het schrijven van boeiende en overtuigende teksten kunnen je bedrijf of product exponentieel doen groeien. De copywriters van het reclamebureau kennen alle truken van de foor.

Account planning of strategische planning

Om je reclame bij de juiste personen te krijgen is er strategische planning nodig. Het reclamebureau zal voor je bedrijf de doelgroep bepalen en ook een strategie hoe deze doelgroep zo goed mogelijk te bereiken. Ook moet er gekeken worden naar de concurrentie. Bij strategische planning komen zo goed als alle andere diensten van het reclamebureau aan bod.

Klaar om te knallen?

Neem contact met ons op en onze Kingmakers gaan samen je groeidoelen realiseren!