De Google sandbox is voor nieuwe bloggers of webshopbeheerders een onbekend SEO-concept. In het kort komt het erop neer dat je website te nieuw of te onbekend is om gevonden te worden. Gelukkig zijn er stappen te ondernemen om je reputatie in Google snel op te bouwen en uit de sandbox te raken.
Wat is de Google sandbox?
De Google sandbox is het idee dat een vers geregistreerde domeinnaam het zeer moeilijk zal hebben om hoog in Google te scoren, laat staan gevonden te worden. De redenatie hier achter is dat de website bij opstart geen autoriteit heeft. De website heeft geen backlinks en weinig inhoud waardoor de website totaal niet relevant zal zijn voor zoekopdrachten.
Als gevolg van deze lage autoriteit zal de website in een virtuele sandbox gehouden worden. De term sandbox komt uit de IT-wereld, waarbij onbetrouwbare programma’s op een systeem in een sandbox geplaatst worden zodat ze geïsoleerd worden om schade aan de rest van het systeem te vermijden.
Bestaat de Google sandbox effectief?
Officieel ontkent Google dat er zoiets als een sandbox wordt toegepast voor nieuwe websites. Maar het is wel zo dat als je nieuwe website geen backlinks heeft en over weinig content beschikt deze niet gevonden zal worden. Wat vergelijkbaar is met een sandbox. Wat Google wel doet, is bestaande websites die de Google guidelines overtreden, manuele penalties geven.
John Mueller, Search Advocate van Google Search, heeft over het onderwerp al enkele keren gezegd dat de zoekrobot een tijdje nodig heeft om te begrijpen waar je website juist over gaat en dat de robot ook wat indicatoren nodig heeft om je website correct te laten scoren.
Hoe kan je zo snel mogelijk uit de “Google sandbox” raken?
Met de informatie die we uit de Search Essentials van Google halen en die via John Mueller via Twitter en Youtube wordt verspreid kunnen we onze nieuwe website vrij snel in Google laten scoren.
Eenmalig te ondernemen stappen
- Als het een bedrijfswebsite is, is het belangrijk dat je op andere platforms een bedrijfsprofiel aanmaakt (Google My Business, Facebook, Handelsgids, Gouden Gids, enz.…). Dit zijn websites die bij Google gekend staan als betrouwbare bronnen voor het vinden van bestaande en nieuwe bedrijven.
- Plaats op je website een pagina waarop je je bedrijf voorstelt, ook wel een about-pagina genoemd. Vertel of je bedrijf of jezelf en wat en welke diensten of producten je te bieden hebt.
- Plaats je adres, telefoon en BTW-nummer op je website. Ook dit zorgt voor een koppeling en een meer betrouwbare pagina.
Periodiek te ondernemen stappen
- Het belangrijkste om autoriteit op te bouwen en betrouwbaar over te komen is om zoveel mogelijk te schrijven over hetgeen dat je doet. Ben je een aannemer, spreek dan over de klussen die je allemaal aanbiedt. Heb je een schoonheidssalon schrijf dan zoveel mogelijk over de behandelingen en producten die je aanbiedt. Je mikt op minstens 1 nieuwe tekst per week, idealiter schrijf je er 3 per week. Je kan hiervoor eventueel gebruikmaken van een copywriter.
- Heb je een nieuwe leverancier, vraag dan aan je leverancier of je op hun website mag staan met een link naar je eigen website. Je kan eventueel voorstellen om een link terug te plaatsen. Dit is dan zowel goed voor je eigen site als die van je leverancier.
- Eens je een tijdje bezig bent met het schrijven van teksten op je website is het verstandig om iedere maand je reeds geschreven teksten na te lezen. Haal schrijffouten weg, voeg nieuwe informatie toe of verwijder verouderde informatie. Op die manier blijven je pagina’s vers voor je lezers en voor de zoekrobots.
Hoe lang duurt het eer je website uit de sandbox raakt?
Als je bovenstaande stappen toepast, zal je, afhankelijk van hoeveel backlinks je hebt en hoe gedisciplineerd je bent, al binnen 1 tot 3 maanden resultaat zien. Doe je het wat rustiger aan dan zal je ook trager opgenomen worden. Over het algemeen zie je de beste resultaten na een jaar. Dat klopt, een jaar 🙂 Geduld is de sleutel bij SEO.
Je website bestaat al lang en lijkt terug in de “Google sandbox”-fase belandt. Wat is er aan de hand?
Als je een website had die goed scoorde en nu niet meer, dan is er waarschijnlijk iets anders aan de hand. Google voert aan de lopende band updates uit aan hun zoekalgoritme. Misschien ben je wel slachtoffer geworden van een van deze updates. Via een SEO-audit kan je hier achter komen.
Conclusie
Het goede nieuws is dat Google zoveel mogelijk wil indexeren, als je website niet gevonden wordt ligt dit meestal aan jezelf, via analyse kan je er altijd achter komen wat er aan de hand is en tot een oplossing komen voor de “Google sandbox”-situatie van je website. Op die manier zullen de bots terug met enthousiasme je site indexeren en laten scoren.