Categorieën
SEO

SEO-apps & tools die wij gebruiken

Met de juiste SEO-apps kan je de analyse van je website grondiger aanpakken. Een betere analyse resulteert in betere oplossingen en strategieën. Hoe beter je SEO en contentstrategie, hoe beter je zal presteren in de zoekresultaten. We bespreken kort de apps die wij gebruiken voor het optimaliseren van je website.

Wat zijn SEO-apps? Wat doen ze?

Een SEO app is een softwareprogramma dat je helpt bij het verbeteren van je website. In eerste instantie zal je deze tools gebruiken om je website hoger te laten scoren, maar ze gaan er ook voor zorgen dat je website beter en meer gebruiksvriendelijk wordt.

De apps die je gebruikt zullen een van volgende of een combinatie van onderstaande taken uitvoeren:

  • Het scannen van je website
    • Om je website te leren kennen
    • Om te kijken of de links die op je website nog allemaal juist zijn
    • Om te controleren of de pagina’s op je website geen fouten bevatten (ontbrekende titels, geen h1 en h2 tags gebruiken, …)
    • Trefwoorden op je website ontdekken
  • Het opvolgen van trefwoorden en posities in de zoekmachines
    • Je kan trefwoorden toevoegen en deze laten opvolgen, zo kan je je SEO-inspanningen nauw opvolgen
    • De trefwoorden analyseren waar je concurenten op scoren
  • De prestaties van copywriters opvolgen
    • Heb je verschillende copywriters in dienst dan kan je met een SEO-tool opvolgen wat ze je opbrengen
    • Vergelijk de verschillende copywriters en kies de beste

Die apps die wij en andere SEO-specialisten gebruiken

Google Search Console

Google Search Console is een tool die Google zelf ter beschikking stelt. De tool is gratis te gebruiken, het enige wat je moet doen is een Google-account aanmaken, je website koppelen en je bent vertrokken.

Voordelen

  • De data komt van Google zelf.
  • Je kan zien op welke trefwoorden je scoort in de Google zoekmachine. Per trefwoord zie je het aantal vertoningen in Google, het aantal kliks dat hier uit voortvloeiden en de positie die het trefwoord haalt.
  • Je kan bij de instellingen de bevindingen van de Googlebot raadplegen.

Ahrefs

Ahrefs is een commerciële tool die gebouwd is op data die ze zelf verzamelen via hun crawler. Die zelf gecrawlde data verrijken ze met data die ze aankopen bij andere dataproviders.

Hoewel Ahrefs enkele SEO-tools gratis ter beschikking stelt is het een betalende tool. De prijzen starten vanaf 89 euro per maand.

Voordelen

  • Zie hoe je concurrenten het doen in de zoekresultaten
  • Zeer snel.
  • Uitgebreide keyword-tool met vermelding van hoeveel adverteerders bereid zijn per klik te betalen per keyword.
  • Handig om een onderwerp te researchen en topic clusters uit te bouwen.
  • Tool om problemen met je website te detecteren en te verbeteren via een soort van barometer die van 0 tot 100 gaat.

Screaming Frog

Screaming Frog is geen online app maar een softwareprogramma dat je op je PC of Mac draait. Er is een gratis versie beschikbaar. Het meeste haal je uit Screaming Frog door de betalende versie te kopen omdat je je website dan oneindig kan scannen. De licentie is een jaar geldig en kost slechts 149 euro. Een vrij lage prijs als je weet dat je er oneindig veel analyses mee kan doen.

Voordelen

  • Oneindig analyses uitvoeren.
  • De crawler blijft lopen tot er geen pagina’s meer gevonden worden. Handig voor zeer grote website.
  • Enorm uitgebreide overzichten.
  • Je kan meerdere scans uitvoeren en deze nadien met elkaar vergelijken.
  • Relatief goedkoop als je het vergelijkt met tools als Semrush en Ahrefs, die een prijs per maand rekenen. Screaming Frog werkt met jaarlicenties.

SEOtesting

SEOtesting is een tool die gekoppeld wordt aan je Google Search console. Het is een manier om inzichten uit GSC te halen die er standaard niet inzitten, maar die je bijvoorbeeld wel al manueel doet. Bij Kingmakers gebruiken we het om de prestaties van copywriters op te volgen. Je kan er groepen van url’s maken en die aan de hand van GSC data opvolgen.

Het is een betalende tool, die begint vanaf een prijs van 75 euro per maand.

Voordelen

  • Statistieken die in Google Search Console niet aanwezig zijn.
  • Content groups, die je kan gebruiken om groepen van pagina’s te bundelen. Per content group kan je dan de prestaties opvolgen. Je kan bijvoorbeeld een content group maken per copywriter en zo de prestaties opvolgen.
  • Zeer veel verschillende SEO-rapporten om problemen en opportuniteiten op je website te ontdekken.

Ubersuggest

Ubersuggest is een tool gecreëerd door de bekende SEO-marketeer Neil Patel. De eerste versies van deze app waren niet zo super, maar wat het interessant maakt, is dat je voor 290 euro al een lifetime-abonnement kan kopen en oneindig tests en keywordrapporten kan uitvoeren.

Voordelen

  • Relatief goedkoop.
  • Zeer veel data (keywords, CPC, backlinks, spam links, enzovoort…).
  • Gemaakt door een marketeer, er steken features in die handig zijn om snel goede teksten te kunnen schrijven.

Heb je SEO-apps nodig om hoog te kunnen scoren?

Als je de basisregels voor SEO toepast zal je website sowieso scoren en bekeken worden.

Indien je website al een tijdje bestaat en je meer inzicht wil krijgen over je eigen site, of de website van je concurrenten, dan kunnen de inzichten die de apps brengen zeer lucratieve kansen creëren.

Een SEO-audit laten doen met deze apps

Technische SEO blijft werk voor specialisten. Wil je snel een analyse met een lijst met werkpunten, dan kan je ons het zware analysewerk laten doen.

Na de SEO-audit zal je zelf aan de slag kunnen met de verbeter- en werkpunten of kan je ons de opdracht gunnen om het voor je in orde te maken. We beschikken over eigen webdevelopers om je technische problemen op te lossen en SEO-copywriters om de bestpresterende teksten te schrijven.